Кошик
189 відгуків

Зараз компанія не може швидко обробляти замовлення та повідомлення, оскільки за її графіком неробочий час. Ваша заявка буде оброблена в найближчий робочий день.

+380 (67) 505-72-20
+380 (67) 505-72-20
Запчасти для грузовиков и полуприцепов европейского производства
Кошик

Що таке AGM акумулятор? Пристрій AGM акумуляторів і їх відмінність від інших АКБ.

Що таке AGM акумулятор? Пристрій AGM акумуляторів і їх відмінність від інших АКБ.

Разом із розвитком автомобілебудування розвиваються й технології у виробництві акумуляторних батарей. Сучасні автомобілі обладнуються великою кількістю електроніки: бортові комп'ютери, системи освітлення, електроприводи, система Старт-Стоп і багато іншого. Звичайним рідинним АКБ важко справлятися з такою кількістю споживачів. На допомогу приходить новий акумулятор AGM, який має покращені показники та характеристики.

AGM (Absorbent Glass Mat — абсорбувальні скляні мати) — це кислотний акумулятор, тобто в його будові використовується всім нам відома рідина (вода + сірчана кислота). Однак він має низку відмінностей, які роблять його надійнішим і вигіднішим у застосуванні, так електроліт, який застосовується всередині, є «структурованим», він є на спеціальних «проживлених» матах, а не в «вільному» рідкому стані, як у звичайної батареї, причому рідина ніби закрита в цих матах.

Коли і чому з'явилася технологія AGM?

Датою народження першого акумулятора вважають 1860 рік. Відтоді він постійно вдосконалювався. Мінялися матеріали, габарити, конструкція. Минали роки, і навіть найкращі з класичних олив'яно-лужних акумуляторів (EFB) — припиняється задовольняти запитам часу. Вимога була унікальна та смілива рішення як у конструкції, так і в самому принципі дії акумуляторних батарей. Своєю появою AGM технологія (Absorbent Glass Mat — вологопоглинальні скляні мати) зобов'язана інженерам американкою компанії Gates Rubber Company. Без малого п'ятдесят років тому саме ними було запропоновано альтернативу класичному рідинному акумулятору.

Пристрій AGM акумуляторів

AGM батареї належать до класу необслуговуваних. Тобто вони мають абсолютно герметичний корпус. Усередині корпусу містяться позитивні та негативні пластини зі свинцю. Застосовується тільки високоочищений свинець. Між пластинами розташовані вкладки зі скловолокна. Вони відіграють роль сепараторів або роздільників. Це пористий діелектричний матеріал із нейтральними властивостями, який на 95% просякнутий електролітом. Він утримується всередині. Також у скловолокно доданий алюміній, щоб знизити внутрішній опір. Ця властивість дає змогу дуже швидко заряджати пристрій і віддавати струм за потреби.

Пристрій AGM акумулятора

Акумулятор розділений на шість відсіків або банок. На кожен із них припадає напруга по 2 В. Відсіки зв'язані металевими контактами, які виходять на клеми. Пластини можуть бути скручені в рулони. Тоді вони мають форму циліндрів. Таке приймання допомагає підвищити віброустивість і міцність. Циліндричні форми також мають перевагу в віддаєтечому струмі. Від 500 до 900 амперів проти 200 А від звичайних АКБ.

Здатність швидко заряджатися й віддавати великий струм пояснюється меншою поляризацією або опором пластин. В АКБ із рідким електролітом на стінках свинцевих пластин скупчуються бульбашки газу, у такий спосіб знижуючи площу контакту з електролітом. В AGM батареях такої проблеми немає. Є постійний щільний контакт, що й забезпечує високу ефективність.

Також на корпусі є клапани для відведення газів. Як видно, за влаштуванням такі батареї відрізняються від звичайних тільки наявністю скловолокондів і герметичною оболонкою.

Отже, стандартна AGM батарея складається з:

  • герметичного корпусу з високоміцного пластику;
  • позитивних і негативних пластин зі свинцю високого очищення (є присадки кремнію);
  • скловолокна з електролітом (виконує функцію сепаратора);
  • клапанів для відведення газів;
  • клем.

Відмінність AGM від GEL-акумуляторів

Науковий прогрес не стоїть на місці, і, мабуть, тому в AGM технології одного разу з'явився конкурент — це гелеві акумулятори. Основна відмінність їх від попередників полягає в тому, що простір між свинцевими пластинами заповнений уже не скловолокном, а застиглим пористим розчином із сірої кислоти та силікагелю. Останній виконує роль загусника. Саме в такій структурі суміші та покриваються головні плюси та переваги гелевих АКБ. Такий стан середовища ефективно перешкоджає виходу з ладу  електродів і, як наслідок, — запобігає поломці самого акумулятора.

Принципи технології Absorbent Glass Mat

Як і в кислотній АКБ, тут застосовуються відсіки з позитивно та негативно зарядженими пластинами, виготовлені зі свинцю. Між ними укладені спеціальні сепаратори зі скловолокна, просочені електролітом. Зазвичай автомобільний акумулятор AGM на 12V має шість герметичних банок із пластинами та не потребує обслуговування.

Окремо варто розглянути роль сепаратора в цій технології:

  • Являє собою пористу систему, де електроліт утримується завдяки капілярним силам.
  • Необхідна для реакції кількість електроліту дозується так, що дрібні пори мата заповнюються рідиною, а більші залишаються вільні для циркуляції газів.

Завдяки рециркуляції гази, так само як і в гелевих АКБ, не залишають корпус виробу, а «повертаються» в електроліт. Усі пластини виготовлені з чистого свинцю, що дає змогу набирати зарядку в короткий час і швидко віддавати. Пусковий струм набагато вищий, ніж у класичних олив'яно-кислотних джерел електроенергії.

Чим гарна технологія agm?

Технологія agm досить чутлива до процедури перезаряджання. Показник напруги, який можна назвати нормальним, має складати 2,40 V, якщо йдеться про заряд. Однак якщо ми говоритимемо про підзаряджання, то тут уже рекомендованим буде напруга 2,25, і допустиме 2,3. Якщо раніше на вашому автомобілі стояв звичайний, як його називають «затоплений акумулятор», який налаштований на 14 V, а ви збираєтеся замінити його на AGM, чекайте проблем.

Збираєтеся обладнати свого «залізного коня» agm акумулятором? Тоді ви маєте знати, що вони, як і всі герметичні АКБ, є надзвичайно чутливими до перегрівання. Тому рекомендується встановлювати його якнайдалі від моторного відсіку. Виробником в інструкції вказується, що бажано перервати заряджання, якщо ви бачите, що батареєю вже досягнуто 49 °C.

Про вартість

Зараз вони дорожчі, ніж звичайні типи, приблизно вдвічі. Якщо рідинний добрий «кислотник» можна купити в межах 100-140$, то AGM батареї починаються від вартості 160-200$.

Але вони набагато дешевші також удвічі, своїх досконаліших гелевих побратимів. Так що можна назвати цю ланку проміжною між двох технологій, у принципі з нашим суворим кліматом, особливо взимку купівля таких АКБ обґрунтована, практично будь-який зимовий пуск (на справному авто), буде легким. НУ і наприкінці, щоб у вас встояла в голові, нездійсненні пункти.

8 основних відмінностей технології AGM

  • Найперше це те, що немає рідкого електроліту в розумінні звичайних акумуляторів, тут він «закритий» у спеціальних матах, які виконують роль, ще й діелектричного розмежувача.
  • Пластини та «мати» розташовані дуже близько один від одного, що дає змогу помістити більше олив'яних пластин, за таких самих об'ємів. Це підвищує ємність акумулятора.
  • Оскільки немає «рідини», можна застосовувати практично в будь-якому положенні, можна покласти на будь-який бік. Єдине, що виробники не рекомендують, так це застосовувати «верх ногами».
  • Оскільки електроліт «закритий» (немає випаровування), то можна застосовувати й усередині приміщення, підійде для альтернативних джерел живлення, сонячних і вітрових систем.
  • Через те, що застосовується очищений свинець у пластинах (високого ступеня очищення) має менший внутрішній опір, що підвищує характеристики заряду. Так час повного заряджання скорочений приблизно у 2-3 рази, порівнюючи зі звичайними рідинними акумуляторами.
  • Витримують більше циклів «заряду та розряду», також стійкіші до глибокого розрядження. Тому як «сепаратори» (мати) тримають пластини, не даючи їм обсипатися.
  • Пусковий струм збільшений приблизно на 50-70%, на відміну від звичайних акумуляторів. Зимовий пуск стає дійсно легким.
  • Термін експлуатації більший, якщо середня кислотна батарея слугує приблизно 3-4 роки, то AGM від 5 до 10 років.

Огляд AGM батерей: характеристики, відмінності

Сьогодні акумуляторні батареї за технологією AGM можна побачити буквально всюди. Ними на конвеєрах комплектують автомобілі, обладнані системою «старт-стоп». Вони мають дію шлагбауми, жалюзі та коміра. Завдяки акумуляторним батареям, у темну пору доби світяться неонова реклама та дорожні знаки на автомобілях. Додамо, що AGM-технологія визнана оптимальною в АКБ електростанцій, що працюють на таких джерелах енергії, як сонце, вітер і хвилі. Поза конкуренцією переваги АГМ опинилися і в блоках безперебійного живлення комп'ютерів. Зараз практично всі відомі світові бренди віддали чималі частини своїх обсягів випуску AGM-акумуляторам.

Крім маркування, що вказує на тип акумулятора, на корпусах батарей часто можна побачити: VRLA (Valve Regulated Lead Acid batteries) або SLA (Sealed Lead Acid batteries). Ці написи обов'язкові за нормами міжнародного стандарту безпеки.

Перша абревіатура зазвичай ставиться на батареях із ємністю понад 30 А·год і вказує, що пристрій обладнаний клапаном безпеки. Друга маркування ставиться на мало ємності AGM акумулятори (до 30 А·год). Наявність байпаса зумовлена неминучим виділенням водню під час перезаряджання. У разі досягнення значення 100 мілібарів клапан відкривається і випускає газ в атмосферу, у такий спосіб зкидаючи тиск до безпечного рівня.

Обслуговування: як правильно заряджати автомобільний AGM акумулятор самостійно?

Ні для кого не буде секретом той факт, що для типових рідинних батарей вкрай шкідливий глибокий розряд. Після таких процесів термін їхньої експлуатації стрімко скорочується. У цьому сенсі джерела, що ґрунтуються на технології Absorbent Glass Mat куди ефективніші.

Якщо звичайний АКБ можна розрядити без особливих наслідків на 10-15% від загальної ємності, то АГМ допускає розряд до 25-30% без деструктивних ознак. Щоб зрозуміти, як правильно заряджати автомобільний AGM акумулятор, досить уважно вивчити рекомендації виробника. Згідно з ним зарядні алгоритми діляться на два різновиди:

  1. Багатоступеневі (2 або 3 ступені).
  2. Одноступеневі.

Триступеневе заряджання

Експерти визнають цей метод найефективнішим, хоча самі виробники практично не нагадують про його існування. Можливо, що це пов'язано з труднощами під час його реалізації, тому що через різні ємновини тривалість ступенів істотно відрізняється. Алгоритм складається в таких пунктах:

  • основний заряд — напруга 14,2 — 14,8 В і струм 0,1 — 0,3С, де С — місткість АКБ в А·год;
  • накопичувальний цикл — напруга 14,2-148 В;
  • плавальний заряд (збереження) — 13,2-138 В.

Двоступеневе заряджання

Основна маса виробників рекомендують саме цей спосіб відновлення джерела струму. Алгоритм заряду містить такі цикли:

  • основний — напруга 14,2 — 14,8 В і струм 0,1 — 0,3 °C;
  • плавальний (збереження) — напруга 13,2-138 В.

Одноступеневе заряджання

Цей варіант відновлення характеристик батареї не рекомендується як основний — тільки для швидкого підзаряджання:

  • плавальний заряд — напруга 13,8 В і струм 0,1-0,3С.

Основні поняття зарядного процесу та рекомендації щодо його виконання

Варто детально зупинитися на визначенні основних етапів підзаряджання:

  • Основний — заряд, упродовж якого відновлюється до 80% всієї місткості АКБ.
  • Плавальний — зарядний процес, мета якого заповнити ємність батареї до 100% значення.
  • Зберігання — цикл, коли АКБ споживає мінімальний струм від зарядного пристрою.
  • Накопичувальний — процес, упродовж якого акумулятор AGM з потенціалом 12V стабілізує свої робочі характеристики.

Процедура заряджання має виконуватися за допомогою пристрою, що має індикацію як за напругою, так і за струмом. Контроль обох параметрів дасть змогу уникнути сильного газоутворення. Добре себе зарекомендували ЗП з інтелектуальною системою керування, які відновлюють батарею в щадному режимі.

У процесі важливо відстежувати рівень температури електроліту та не допускати її значення вище +45°C. Перевищення цієї цифри викликає скорочення терміну експлуатації джерела електроенергії.

Важливо! Категорично не можна допускати напругу заряду вище 15,2 В. У разі підвищення цієї цифри буквально на 0,05 В відбувається активізація процесу гідролізу, який сприяє утворенню газової подушки та втраті молекул води. Все це надалі негативно позначається на працездатності АКБ.

Якщо для Вас складно стежити за процесом заряджання, рекомендуємо автоматичні імпульсні зарядні пристрої, наприклад, рекомендуємо зарядний пристрій, який дасть змогу швидко та правильно зарядити АКБ Bosch C7 або зарядні пристрої CTEK.

Переваги та вади

Попри всі нюанси в експлуатації, AGM батареї мають чимало плюсів. Серед них:

  • електроліт не витікає, оскільки розміщений у скловолокні;
  • зберігання й експлуатація АКБ у будь-якому положенні;
  • тривалий термін експлуатації (5-12 років);
  • високий відданий струм (в 1,5 раза більший від звичайних) і швидке заряджання;
  • можна зберігати до 3 років без великої втрати ємності;
  • герметичний корпус;
  • стійкість до глибоких розряджань. Може витримати 200 повних розрядів, 500 розрядів на 50% і приблизно 1000 розрядів на 20-30%.

До головних вад належать:

  • вартість AGM набагато вища від звичайної АКБ;
  • збільшені габарити та вага;
  • необхідний спеціальний зарядний пристрій;
  • чутливість до перезаряду та короткого замикання.
Інші статті

Наскільки вам зручно на сайті?

Розповісти Feedback form banner